Livet i Trylleskoven – sådan arbejder vi

Børnenes dag i Trylleskoven

Kl. 6:15 åbner børnehaven. Vi lægger meget vægt på at tage godt imod jer hver morgen, så opstarten på dagen kommer til at foregå stille og roligt. Det er muligt at spise børnehavens morgenmad (havrefras,  havregryn og cornflakes) indtil kl. 7.30.

Kl. 8 fordeler børn og voksne sig på stuerne.

Kl. ca. 9:00-9:30 spiser vi frugt/brød og drikker mælk på stuerne. Vi opfordrer til, at jeres barn afleveres før kl.9.

Kl. 9:30- 11:00 er der pædagogiske aktiviteter, disse kan både være ude og inde, være børneinitierede eller vokseninitierede.

Kl. 11.00 er der samling på stuerne, efterfulgt af madpakker. Efter madpakkerne sover de børn, som har behov for det og resten leger på legepladsen.

Kl. 14.00 spises der frugt/ brød på stuerne eller på legepladsen hvis vejret tillader det.

Eftermiddagen kan både være ude og inde, men når børnene er inde, vil der altid lukkes fra Græshoppestuen.

Gruppeopdeling

I Trylleskoven har vi tre stuer:

Muldvarpestuen er i pavillonen og her er børnehavens ældstegruppe.

Græshoppestuen og Markmusstuen er i hovedbygningen, her er de 3-4årige fordelt på begge stuer.

Cirka 2 gange om året har vi 1 eller flere uger, hvor vi har emneuger, som er fælles for hele børnehaven.

ICDP

ICDP er grundlæggende for den pædagogik, som vi arbejder ud fra i børnehaven. Her arbejder ud fra et anerkendende og ressourceorienteret perspektiv og dette understøttes af brugen af de 8 samspilstemaer netop fra ICDP. Vores samspil med børnene tager udgangspunkt i den følelsesmæssige og meningsskabende dialog.

Vi har hele tiden i vores pædagogiske praksis fokus på at højne kvaliteten af de voksnes samspil med børnene endnu mere.

Sprogvurdering

Indenfor de første 3mdr efter børnehavestart, foretager primærpædagogen en sprogvurdering på hvert enkelt barn, som er med til at give et billede af, hvor langt barnet er i sin sproglige udvikling. Det er også muligt at sprogvurdere børnene, når de er 4 og 5 år, hvis det vurderes, at der er brug for dette.

Trivselsevaluering

En gang om året laver vi trivselsevalueringer på børnene, som kan indikere hvilke opmærksomhedspunkter vi skal have ekstra fokus på, og hvad der skal arbejdes med i videre forløb.