Opstart i børnehaven

Overgang til børnehaven

Vi ønsker at hjælpe jeres barn på bedste vis, når det skifter den kendte dagpleje/vuggestue ud med en helt ny og anderledes hverdag i børnehaven – fyldt med nye børn og voksne.

I måneden op til at barnet skal starte i børnehaven modtager jeres barn et velkomstbrev fra børnehaven. Her står der, hvilken stue barnet skal gå på og hvad de voksne hedder i børnehaven. I Forældre og børnehaven aftaler herefter en opstartssamtale med deltagelse af personale fra barnets stue og den pædagogiske leder. Barnet deltager ikke til samtalen.

Formålet med opstartssamtalen er, at børnehaven opnår kendskab til jeres barn, jeres familie og forældre opnår kendskab til børnehavens praksis. Alt sammen for at gøre overgangen til børnehaven tryggere for jeres barn og jer forældre.

Sygdom /fridage

Er barnet syg eller holder fridage, kan dette meldes ind på Aula.

I ferieperioder skal der også meldes til eller fra perioden på aula – her vil det være rigtig hjælpsomt, at fristen for svar overholdes.

Barnets søvn

God søvn er en forudsætning for, at barnet kan fungere optimalt. Med faste rutiner igennem dagen og i forbindelse med putning gives barnet tryghed og hjælper barnet til at falde i søvn.

I børnehaven er det muligt at sove middagslur, hvis barnet har brug for det. Barnet skal have sin egen dyne/pude eller tæppe med, evt. en sut eller sovebamse.

Læs mere om barnets søvn på Aalborg Kommunes hjemmeside.

Barnets renlighed

I børnehaven øver vi sammen med barnet at gå på toilettet – også selvom barnet bruger ble. I børnehaven er der på hver stue et stort og et lille toilet. Det er i samarbejde med jer forældre, at der aftales, hvornår barnet skal stoppe med at bruge ble – vi bakker op omkring det i børnehaven.

Hvis i som forældre vil læse mere om dette eller oplever udfordringer, kan i læse mere på dette link:
Tæt og tør - forside (rn.dk)