Tryghed, leg og udeliv er nøgleord

Tryghed skaber glade børn

Børnenes tryghed i Trylleskoven er det, som vi prioriterer højt. Vi ser trygheden som grundstenen til at skabe trivsel, udvikling og læring hos børnene. Dette sker ved, at dit barn bliver set, hørt og forstået af os i hverdagen i Trylleskoven.

Det er vigtigt for os, at der altid er tid til at give dit barn omsorg og nærvær i sin hverdag i Trylleskoven. Vi er nærværende og synlige voksne, der er klar med en hjælpende hånd til at vinke til mor og far om morgenen samt guide børnene i deres leg og udfordringer, som kan opstå i løbet af dagen.

Leg er ikke bare leg

Vi vægter, at der både er tid og rum til børnenes egne lege og de voksenstyrede lege, da det er her, at de udvikler deres sociale kompetencer og danner venskaber med andre børn.

Vi arbejder ud fra den overbevisning, at alle børn har ret til og har en plads i fællesskabet i børnehaven. Dette gør vi ved at guide det enkelte barn til at bruge sin egen stemme og følge barnets initiativ. For at lære at give plads til andre i fællesskabet øver barnet sig i at lytte og følge andres initiativer.

Udelivet bruges aktivt

I Trylleskoven følger vi med i naturens gang lige fra, når børnene samler blade, leger med vandpytter, kælker i sne og ser planterne spire igen.

Vi bor i et naturskønt område med landmanden som nabo. Vi ser og hører køerne på marken ved siden af børnehaven og får en god snak om dyrene. Vi går ture ud af banestien, hvor sanseoplevelserne er mange; dufter, smager og føler på naturen.

Igennem naturen udvikler børnene en bevidsthed om deres egen krop. Dette sker for eksempel ved at tage hen til den nærliggende kælkebakke, hvor der bliver løbet, trillet og klatret over væltede træer.